Co zrobić w sytuacji, gdy podejrzewamy, że ubezpieczalnia zaniżyła wysokość odszkodowania?

Ubiegając się o odszkodowanie z polisy OC lub AC, warto przygotować się na konieczność złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Zdarza się bowiem, że ubezpieczyciele znacznie zaniżają proponowane kwoty odszkodowań komunikacyjnych i nic dziwnego – leży to w ich interesie. W poniższym wpisie wyjaśniamy, jak rozpoznać zaniżone odszkodowanie i co zrobić, aby uzyskać dopłatę.

 

W jaki sposób ubezpieczyciel może zaniżyć wysokość odszkodowania?

Zdarza się, że poszkodowani podejrzewają zaniżenie odszkodowania, jednak nie wiedzą, jak zweryfikować kosztorys szkody oraz na co zwrócić uwagę. Niektóre sposoby ubezpieczycieli na zaniżanie wysokości odszkodowań stosunkowo łatwo wyłapać, a inne wymagają już specjalistycznej wiedzy, np. na temat technologii naprawy czy po prostu znajomości praw przysługujących poszkodowanemu w zdarzeniu komunikacyjnym.

Firmy ubezpieczeniowe mogą zaniżyć proponowane odszkodowanie na przykład poprzez:

  • nieuwzględnienie wszystkich zgłoszonych szkód – rzeczoznawca wysłany do oględzin pojazdu przez ubezpieczyciela może uznać, że niektóre szkody powstały wcześniej, a nie w wyniku wypadku lub kolizji,

wycena

  • pominięcie niektórych kosztów poniesionych przez osobę poszkodowaną – ubezpieczyciel powinien w proponowanej kwocie odszkodowania uwzględnić niezbędne koszty, takie jak holowanie uszkodzonego pojazdu czy odbyte leczenie. Oczywiście wszystkie tego typu wydatki należy udokumentować we wniosku o odszkodowanie,
  • zaniżenie wartości pojazdu sprzed wypadku – ubezpieczyciel może uznać, że naprawa jest nieopłacalna, ponieważ jej koszt przekraczałby wartość samochodu,
  • zaproponowanie tanich części zamiennych – jeśli uszkodzeniu uległy oryginalne części samochodowe, masz prawo do naprawy z użyciem takich samych części. Firmy ubezpieczeniowe czasem zaniżają wartość uszkodzonych części, powołując się na amortyzację, czyli ich zużycie,
  • podanie zaniżonych stawek za roboczogodzinę – może się okazać, że stawki warsztatów samochodowych uwzględnione w kosztorysie są zbyt niskie, przez co poszkodowany nie będzie w stanie znaleźć warsztatu, który naprawi auto za stawkę określoną przez ubezpieczyciela. W takiej sytuacji, mimo że przysługuje mu prawo do naprawy pojazdu ze środków z polisy, będzie zmuszony dopłacić do niej z własnej kieszeni. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela można złożyć, posługując się zarówno kosztorysem naprawy przygotowanym przez wybrany warsztat, uwzględniającym realne stawki, jak i fakturą za naprawę (jeśli chcesz sfinansować ją ze swoich środków, a następnie domagać się zwrotu).

 

Jak zawalczyć o wyższe odszkodowanie komunikacyjne?

Jeśli otrzymałeś propozycję odszkodowania i wydaje Ci się, że oferowana kwota jest zbyt niska, możesz postarać się o dopłatę do odszkodowania. W tym celu należy przeprowadzić weryfikację kosztorysu szkody. Pierwszym krokiem powinno być dokładne zapoznanie się z dokumentami dostarczonymi Ci przez firmę ubezpieczeniową. Sprawdź, czy ubezpieczyciel nie użył któregoś ze standardowych sposobów na obniżenie kwoty odszkodowania. Następnie możesz zlecić przeprowadzenie ponownych oględzin samochodu niezależnemu rzeczoznawcy. Przygotowany przez niego raport będzie podstawą do złożenia odwołania od decyzji firmy ubezpieczeniowej. Jako firma odszkodowawcza oferujemy pomoc w załatwieniu wszystkich formalności. Reklamację możesz złożyć w ciągu 3 lat od otrzymania decyzji o odszkodowaniu.